آلتراسونیک

آلتراسونیک

آلتراسونیک، امواج مافوق صوت

 

آلتراسونیک

آلتراسونیک (Ultrasonic) یا صدای مافوق صوت که گوش انسان قادر به شنیدن آن نیست، ارتعاشات فرکانس های بالاتر از محدوده شنوایی انسان است که کاربردهای زیادی در صنایع و حوزه‌های مختلف دارد.

آلتراسونیک به وسیله اصطکاک و ایجاد حرارت مولکولی از طریق ارتعاشات (لرزش) در فرکانس مابین 20 تا 40 کیلو هرتز عمل می‌کند. یکی از مهم‌ترین و غالب‌ترین کاربردهای آلتراسونیک در صنعت جوشکاری، جوش سرد می‌باشد که عملیات جوش از طریق بالا بردن حرارت و ذوب مولکولی مواد پلاستیکی انجام می‌شود. فناوری آلتراسونیک علاوه بر جوش مواد پلاستیکی، قابلیت جوش فلزات نرم و آلیاژهای آن‌ها نظیر مس، برنج، آلومینیوم در اندازه‌های کوچک و نازک را نیز دارد مانند بست فلزی نگهدارنده سیم،آب بندی لوله، سلول های درون باتری های توان بالا

مزایای فناوری آلتراسونیک

مزایای جوشکاری آلتراسونیک عبارت است از:

  • عدم ایجاد جرقه در دمای بالا
  • عدم وجود نور روشن و گرد و غبار
  • ایمنی و حفاظت از محیط زیست و نیروی انسانی
  • سهولت در انجام کار
  • مقرون به صرفه بودن هزینه تعمیر و نگهداری
  • دقت و سرعت بالا نسبت به سایر جوشکاری‌ها 
  • محصول نهایی حاصل از این جوش، بالاترین مقاومت با کیفیت بالا و بیشترین رسانایی الکتریکی را دارد

کاربرد فناوری آلتراسونیک

امروزه فناوری آلتراسونیک نه تنها کاربرد وسیعی در شست و شو و تمیزکاری قطعات مختلف مانند طلا و جواهر، همزدن و جداسازی مواد دارد بلکه  به طورگسترده در صنایع مختلف مانند الکترونیک، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی، رباتیک، زیر دریایی، خودروسازی، نظامی، نیرو و آب و فاضلاب، نفت، گاز و پتروشیمی همچنین در مجموعه‌هایی نظیر اسباب بازی، تصفیه، جداسازی و بازیافت، ظروف یک بار مصرف و بسته بندی، حکاکی، دوخت پارچه، لوازم‌التحریر، وسایل شست‌وشو و آرایشی بهداشتی و…. در سراسر جهان به کار برده می‌شود. با توجه به تجربه‌های استفاده از فناوری آلتراسونیک در صنعت‌های مختلف سراسر جهان و مزایای به‌کارگیری این فناوری که در بالا نامبرده شد، آلتراسونیک می‌تواند جایگزین فناوری‌های قدیمی‌تر شود.

 

Cart
Your cart is currently empty.